هر آنچه لازم است در مورد فلزیاب تصویری بدانید

Imaging-Metal-Detector

فلزیاب به زبان ساده

دستگاه فلزیاب به دستگاهی گفته میشود که به محض سنس کردن تکه های فلز با دادن آلارم (به صورت صوتی و تصویری) اپراتور را از وجود فلز در محل مشخص آگاه میکند. در سال ۱۹۲۵ گرهارد فیشر (Gerhard Fischar) اولین فلزیاب قابل حمل را ساخت که اولین مدل تجاری آن در سال ۱۹۳۱ به فروش رفت.

این دستگاه ها دارای صدها کاربرد علمی و صنعتی هستند و به صورت روزمره در زندگی ما استفاده میشوند. در ورودی ورزشگاهها و اماکن انتاظامی و امنیتی از فلزیاب هایی تحت عنوان فلزیاب راکتی برای پیدا کردن سلاح سرد و اسلحه استفاده میشود که کار اصلی آنها تفتیش بدنی است. دسته ای دیگر که به آنها فلزیاب های صنعتی گفته میشود برای پیدا کردن کابل ها و لوله های زیر زمینی و … استفاده میشوند که دارای دقت و حساسیت گنج یاب ها نیستند و فقط قادر هستند تا اجسام بزرگ را در عمق کم پیدا کنند.

انواع فلزیاب و ویژگی های آنها

فلزیاب ها از لحاظ تخصصی دارای انواع مختلف و سیستم کارکرد های متفاوتی هستند. این سیستم ها عبارتند از:

  1. Very low frequency که به اختصار VLF نامیده و با نام Induction Balance نیز شناخته میشوند پر استفاده ترین فلزیاب هایی هستند که امروزه کاربرد دارند.
  2. Pulse Induction که به اختصار PI نامیده میشوند و در مقایسه با سیستم های VLF کمتر استفاده میشوند. برخلاف سیستم های VLF این دستگاهها ممکن است که از یک کویل هم به عنوان فرستنده و هم گیرنده استفاده کنند یا ممکن است که دارای دو و یا سه کویل باشند که به صورت همزمان کار میکنند.
  3. Beat-Frequency Oscillation که به اختصار BFO نامیده میشود. ارزان بودن تکنولوزی به کار رفته در این فلزیاب ها باعث میشود که در مقیاس زیاد تولید و فروخته شوند. قابل ذکر است که این دستگاهها قابلیت تنظیم حساسیت و همچنین دقت فلزیاب های PI و VLF را ندارند.

فلزیاب تصویری چیست؟

فلزیاب تصویری به دستگاهی گفته می شود که علاوه بر قابلیت شناسایی فلز، قابلیت اسکن و ارایه تصویر فلز مورد نظر را دارد و فقط شکل حدودی و تخمینی فلز را نمایان می کند که به طور کلی می توان در حدود ۶۰ درصد به تصویر ارائه شده اعتماد کرد. فلزیاب های تصویری داده ها را جمع اوری و سپس با جزئیات به کاربر نمایش میدهند.این دستگاهها تصاویر سه بعدی ساخته و به کاربر کمک میکنند تا اهداف را دقیقتر و واضح تر ببینند. همه این کارها باعث میشود تا اپراتور بتواند تصمیم بهتری بگیرد که آیا به عمق کاوش بیشتری نیاز دارد یا خیر و از کاوش های بیهوده جلوگیری میکند و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه میشود. توجه داشته باشید که اکثر فلزیابهای تصویری از نوع فلزیاب پالسی (PI) و یا تلفیقی از سیستم پالسی با دیگر سیستم ها می باشد.

نحوه کار فلزیاب های تصویری :

فلزیاب های تصویری با انواع بدون نمایشگر (فلزیاب های بوقی) تفاوت دارند و با تجزیه و تحلیل سیگنال های دریافتی شکل تقریبی هدف ، عمق و ابعاد آن را نمایش میدهند در صورتی که انواع بدون نمایشگر فقط یک سیگنال صوتی را ارائه میدهند. ارائه تصاویر سه بعدی میتواند کمک بسیار زیادی به هر دو دسته کاوشگران حرفه ای و آماتور در زمینه گنج یابی بکند و فاکتور بسیار ارزنده ای است. یک نرم افزار گرافیکی وظیفه تحلیل و تجزیه داده های دریافتی و تبدیل آن ها به گراف های تصویری و رنگی را بر عهده دارد و در تصاویر دو بعدی از رنگ تصاویر میتوان به اطلاعات مورد نیاز در مورد محیط کاوش دست یافت. در بسیاری از دستگاه های ایرانی و آلمانی از نرم افزار ویژوالایزر بدین منظور استفاده می شود.

در تصاویر سه بعدی علاوه بر رنگ ها میتوان یک شماتیک کلی و حدودی با دقت مناسب نیز از محیط و اهداف دفن شده به دست آورد که با چرخش و زاویه دید ۳۶۰ درجه میتوان شکل و ابعاد اجسام را دید. در صورت داشتن دانش و اطلاعات کافی می توان اطلاعاتی همچون عمق هدف، ابعاد تخمینی و جنس هدف را را به دست آورد. در زیر یک نمونه از آنالیز دو بعدی و سه بعدی یک مکان یکسان ارائه شده است :

فلزیاب تصویری

این نرم افزار با سه بعدی نشان دادن تصاویر میتواند تونل ها و حفرات نیز را نمایان سازد و اندازه گیری و نشان دادن این اطلاعات هیچ ارتباطی به شرایط محیط ندارد و نرم افزار Visualizer بدون در نظر گرفتن این عوامل به نمایش دقیق اطلاعات و داده های دریافتی از دستگاه می پردازد. این نرم افزار به صورت خودکار سیگنال ها و اهداف مزاحم و اضافی را حذف میکند. این نرم افزار مخصوص سیستم عامل ویندوز و در دو نسخه استاندارد و پروفشنال توسعه داده شده است.

metal-detecting-software

قابلیت های کلیدی نرم افزار ویژوالایزر موجود در فلزیاب تصویری

    • اسکن تصاویر با جزئیاتی مانند ابعاد، مساحت، عمق، شرایط خاک، اندازه
    • قابلیت انتخاب انواع خاک به صورت پیشفرض برای اندازه گیری عمق
    • گزینه های ارائه و نمایش متغیر (وضوح تصویر ، رنگ ها ، …)
    • مشاهده موقعیت مکانی GPS در Google Maps (استفاده از یک مرورگر و اتصال به اینترنت لازم است)
    • تصحیح خودکار و دستی سیگنالهای نادرست (ناشی از شیب پروب در حین اسکن)
    • فیلتر کردن تصاویر بر اساس رنگ
    • ارائه تصاویر به صورت دو بعدی و سه بعدی
    • قابلیت ارائه تصاویر زنده از زیر زمین
    • قابلیت تفکیک فلزات با ارزش از ذرات بی ارزش

باید به این موضوع اشاره کنیم که ارائه یک تصویر سه بعدی کاملا واضح و دقیق خارج از توانایی های تکنولوژی در زمان ما است و  نتایج ارائه شده توسط فلزیاب تصویری صرفا تفسیر داده ها هستند که ممکن است به دلیل مشکلات ناشی از شرایط زمین، شرایط آب و هوایی، اشتباهات اپراتور و بسیاری از عوامل دیگر متفاوت باشد. پس حتما قبل از شروع هرگونه عملیات کاوش تمامی جوانب را به دقت بررسی کنید.

مواردی که در هنگام کار با فلزیاب تصویری باید مد نظر داشته باشید :

در پست های قبلی در مورد عواملی که در کار دستگاه فلزیاب اختلال ایجاد میکنند صحبت کرده ایم که مطالعه آن به تمامی کاوشگران عزیز پیشنهاد میشود. به صورت کلی در هنگام شروع کاوش باید یک سری شرایط کلی را مد نظر داشته باشید:

  • موبایل به همراه نداشته باشید
  • اشیاء فلزی در جیب خود نداشته باشید
  • در نزدیکی کابل های برق فشار قوی کار نکنید
  • روشن نبودن دو دستگاه در یک محیط و نزدیک یکدیگر
  • در روز های بارانی کاوش نکنید
  • فلزیاب پالسی تصویری کمک کننده تر خواهد بود
  • حتما از کویل های ضد آب استفاده کنید
  • فاصله لوپ تا زمین برای لوپ های کوچک ۱۰ و لوپ های بزرگ ۱۵ سانتی متر از زمین باشد
  • فلزیاب پالسی خود را از برند های معتبر تهیه کنید
  • در هنگام رسیدن به اهداف عملیات خارج کردن را با احتیاط انجام دهید
  • تنظیمات مربوط به فرکانس و سنس دستگاه را مناسب انتخاب کنید
  • باد شدید باعث برهم خوردن بالانس دستگاه میشود
  • دور بودن از دکل های مخابراتی
  • سرعت حرکت خود را جوری تنظیم کنید که یک متر را در ۳ ثانیه بپیمایید
  • پهنای پالس را متناسب با هدف تغییر دهید ( بیشتر برای اهداف بزرگتر و کمتر برای اهداف کوچک )

فلزیاب تصویری مگنومتر چیست؟

فلزیاب تصویری مگنومتر از سنسورهای مگنومتر که به فلزات آهنی حساس هستند استفاده کرده و دارای دقت بیشتری در محیط‌های کاوش واقعی می باشد و دارای قیمت بیشتری می باشند. سنسور مگنتومتر وسیله ای است که برای اندازه گیری میدان مغناطیسی، به ویژه با توجه به قدرت و جهت مغناطیسی آن استفاده می شود. در این دستگاه ها امکان به دست آوردن عمق هدف، ابعاد و شکل تخمین هدف وجود دارد. برخی از این اسکنر های مگنومتر این امکان را دارند که بتوان فیلمی زنده (Live Video) از زیر زمین در حین کاوش را مشاهده کرد. دیتا های دریافتی از سنسورهای مگنومتر توسط نرم افزار واسط به تصاویر خروجی تبدیل می شود. فلزیاب های تصویری به کمک سنسور های پیشرفته ای که دارند زمین را اسکن و داده ها را جمع آوری می کنند. این داده ها در خروجی نهایی به صورت تصاویری سه بعدی رنگی نشان داه می شوند و  استفاده از آنها در کاوش باعث افزایش موفقیت و صرفه جویی در هزینه و زمان شما خواهد شد.

برخی دستگاه های جی پی آر را تحت عنوان فلزیاب به فروش میرسانند ولی باید گفت که دستگاه های اسکنر جی پی آر (GPR) توانایی تشخیص فلزات را نداشته و فقط برای بررسی لایه های خاک و ساختار های زیر زمین به کار می روند و کاربرد ژئوفیزیک و زمین شناسی دارند. مشاهده می شود که برخی از افراد سودجو این دستگاه ها را تحت عنوان گنج یاب به فروش می رسانند در صورتی که کاربرد این دستگاه ها فقط اسکن کردن ساختارهای زیر زمین می باشد و به فلزات حساسیت ندارند. برخی از فلزیاب های خاص از تلفیق این تکنولوژی با دیگر تکنولوژی ها در دستگاه های حرفه ای خود استفاده میکنند اما به صورت مجزا این فنآوری قابلیت تشخیص گنج و فلز را ندارد.  قبل از خرید فلزیاب تصویری حتماً توجه داشته باشید که خرید خود را از شرکتهای معتبر و واردکنندگان محصولات اورجینال انجام دهید.

پک کامل فلزیاب تصویری
Imaging

قیمت دستگاه فلزیاب تصویری

قیمت دستگاه فلزیاب تصویری بستگی به عوامل مختلفی همچون اعتبار برند، کشور سازنده، کیفیت ساخت و ویژگی ها و قابلیت های دستگاه دارد. قیمت این دستگاه ها در بازار ایران معمولا بین 30 تا یک میلیارد تومان متغییر است. قاعده کلی این است که هرچه دستگاه دارای امکانات و قابلیت های بیشتری باشد و از تکنولوژی به روزتری بهره ببرد دارای قیمتی بالاتر است. اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که انتظارات شما از یک دستگاه گنج یاب چیست و در بسیاری از موارد یک دستگاه گرانقیمت دقیقاً همان کاری را می‌کند که یک دستگاه گنج یاب معمولی! پس بهتر است تا اول نوع کاوش و نوع محیط را مشخص کنید و سپس اقدام به خرید دستگاه مورد نظر با توجه به ویژگی های بیان شده کنید. نکته ای که همواره باید مد نظر داشته باشید این است که قیمت دستگاه گنج یاب معیار خوبی برای سنجش کیفیت آن نیست.

اگر توجه داشته باشید در لیست قیمت فلزیاب های تصویری ما قیمت ها نسبت به نمونه های خارجی مشابه پایینتر هستند و دلیل آن استفاده از تکنولوژی بومی شده و همچنین عدم نیاز به هزینه های گمرکی، حمل و نقل و انبار داری میباشد. دستگاههای تولیدی شرکت IKPV بیشترین سازگاری را با خاک ایران دارند و دارای ثبات بسیار خوبی در انواع محیط های کاوش میباشند.

عمق دستگاه فلزیاب تصویری چقدر است؟

عمق دستگاه فلزیاب یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه‌های فلزیاب است. این ویژگی نشان‌دهنده حداکثر عمقی است که یک فلزیاب می‌تواند در شرایط خاصی از خاک و با کویل یا سنسور خاصی نفوذ کند. میزان عمق قابل دسترس در فلزیاب های تصویری به میزان زیادی بستگی به تعداد و نوع سنسور های استفاده شده در آن دارد. البته تعداد سنسور ها علاوه بر عمق ، بر کیفیت تصاویر خروجی نیز تاثیر گذار هستند. از دیگر عوامل تاثیر گزار بر میزان عمق میتوان به نوع خاک، پوشش گیاهی، نوع و اندازه فلز و … اشاره کرد. اما به صورت معمول شما می توانید با اسکنر ها نهایتا تا 20 متر کاوش کنید که در این عمق بالا حتما از خطای بیشتری برخوردار هستند.

برخی از عوامل تاثیر‌گذار بر عمق دستگاه فلزیاب عبارتند از:

  1. نوع و اندازه فلز
  2. فرکانس دستگاه
  3. نوع و جنس خاک
  4. تنظیمات دستگاه
  5. پوشش گیاهی زمین
  6. نوع و اندازه سرچ کویل
  7. تعداد اشیاء ناخواسته و موانع
  8. تداخل‌های الکترومغناطیسی (EMI)

عمق نفوذ دستگاه فلزیاب نه تنها از یک منطقه به منطقه دیگر با توجه به میزان مواد معدنی زمین متفاوت است، بلکه به اندازه و نوع سیم پیچ های کویل و سنسور ها نیز بستگی دارد. هر چیز دیگری، مانند برنامه‌های جستجوی نامناسب، تنظیمات و حالت‌های برنامه که به اشتباه تنظیم شده‌اند، تکنیک تشخیص ناکافی،تداخل الکترومغناطیسی قوی، میزان بالای آهن در زمین و … فقط می‌توانند بر محدوده تشخیص دستگاه شما (همچنین محدوده عمق عملکرد) تأثیر منفی بگذارند.برای بیشتر کردن عمق فلزیاب تصویری میتوانید مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

تنظیمات دستگاه های فلزیاب تصویری

هر دستگاه الکترونیکی دارای یک سری تنظیمات و سوییچ های مخصوص به خود جهت آماده سازی برای انجام کار است. تنظیمات فلزیاب یکی از اصلی ترین اصول اولیه کار با فلزیاب است.شرکت های تولید کننده فلزیاب سعی دارند تا دستگاههایی را تولید کنند که کار با آنها ساده بوده و دارای کمترین تعداد دکمه و سوئیچ باشند تا تازه واردان و اپراتور های فلزیاب بی تجربه بتوانند با آنها کار کنند. اما دستگاههای فلزیاب و گنج یاب نیز آنقدر هوشمند نیستند که همه تنظیمات مخصوص را در بهترین حالت برای کار در انواع محیط کاوش ، خودکار انجام دهند و بهتر است که به صورت دستی این کار انجام شود.

تنظیمات هر دستگاه فلزیاب نسبت به دیگر مدل ها متفاوت و منحصر به خود تولید کننده است. اما یکسری تنظیمات در همه مدل ها ثابت بوده و هر کاوشگری باید بداند. برای آشنایی با نحوه انجام تنظیمات فلزیاب پیشنهاد میشود تا پست مربوطه را مطالعه فرمایید.

پیشرفته ترین دستگاه فلزیاب تصویری کدام است؟

توجه داشته باشید واژه “بهترین” فلزیاب تصویری بستگی به نیازها و ترجیحات شما دارد. بهتر است که ابتدا نیازها و مواردی که از فلزیاب خود انتظار دارید را مشخص کنید و سپس با تحقیقات خود بهترین انتخاب را انجام دهید. برای فهم بهتر این موضوع که بهترین فلزیاب تصویری جهان کدام دستگاه است میتوانید از روش های زیر کمک بگیرید:

جستجوی آنلاین: در موتورهای جستجوی اینترنتی به دنبال مقالات، مقایسه‌ها، نقدها و بررسی‌های مختلف در مورد فلزیاب‌ های تصویری بگردید. این اطلاعات می‌توانند به شما کمک کنند تا آنها را با هم مقایسه کنید.

مشارکت در انجمن‌ها و گروه‌های مرتبط: در انجمن‌ها و گروه‌های مختص به دفینه یابی و فعالیت های مشابه شرکت کنید و از تجربیات و نظرات افراد دیگر استفاده کنید. افراد با تجربه ممکن است نکات مهمی را در مورد مدل‌های مختلف به اشتراک بگذارند که در انتخاب بهترین فلزیاب تصویری جهان به شما کمک کند.

مشاوره با متخصصین: اگر امکان دارد، با افرادی که در زمینه‌ی دستگاههای فلزیاب تخصص دارند، مشورت کنید. آنها ممکن است توصیه‌ها و نکات مفیدی را ارائه کنند.

مشاهده بررسی‌های ویدئویی: ویدئوها و بررسی‌های آنلاین می‌توانند تصاویر واقعی از کارکرد فلزیاب‌ها در محیط‌های مختلف را ارائه دهند. یوتیوب یکی از بهترین مراجع برای دیدن کارکرد دستگاهها در محیط های واقعی است.

به صورت کلی امکان معرفی یک دستگاه به عنوان “بهترین فلزیاب جهان” وجود ندارد و باید با توجه به نیازها و ترجیحات شخصی خود، بهترین انتخاب را برای خود انجام دهید. بسته به نوع کاوش و نوع اهداف ممکن است یک دستگاه برای یک فرد بهترین انتخاب باشد، در حالی که برای دیگری نباشد. همچنین بازار فلزیاب‌ها به طور مداوم در حال تغییر هستند و محصولات جدیدی با قابلیت‌های پیشرفته تر و آپدیت تر ممکن است به بازار عرضه شوند و این می‌تواند ترتیب اولویت‌ها را تغییر دهد.

در بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان ما در سال 2023 و تا زمان نگارش این مقاله فلزیاب تصویری اشنایدر (schneider) به عنوان بهترین فلزیاب تصویری موجود در بازار ایران معرفی شد که دارای قیمت 880.000.000 تومانی است. دقت این دستگاه در نقطه زنی بسیار خوب است و محل اهداف را با کمترین میزان خطا مشخص میکند. این دستگاه مکمل 7 کاره دارای شعاع کاوش 2000 متری و عمق کاوش 20 متری در حالت اسکنر و در حالت استفاده از لوپ 12 متر است. جهت اطلاعات بیشتر پست گنج یاب اشنایدر دستگاه هزاره سوم را مطالعه فرمایید.

مزایا و معایب فلزیاب تصویری از نگاه کاوشگران

ویژگی های مثبت

  • دقت بالا در تشخیص اشیاء و ساختار های زیر زمین
  • امکان ارائه تصاویر به صورت زنده در حین کاوش
  • امکان خطاگیری و تجزیه و تحلیل کاوش در هر زمان و مکان
  • کاهش هزینه‌ های مالی کاوش با جلوگیری از انجام حفاری های غیر ضروری و اشتباه

محدودیت ها

  • قیمت بالاتر دستگاه‌های فزلیاب تصویری در مقایسه با دستگاه های معمولی
  • نیاز به آموزش و نیاز به سطح مهارت بالاتر در استفاده از این دستگاه‌ها
  • محدودیت در شرایط آب‌وهوایی خاص
  • مصرف باطری بیشتر
  • سنگینتر بودن نسبت به مدل های بوقی و معمولی
  • نیاز به وسایل جانبی همچون لپتاپ و موبایل و تبلت برای تحلیل دیتا های دریافتی

از کجا فلزیاب تصویری بخریم؟

میدانیم که در ایران تعداد بسیار بسیار اندکی از شرکت ها دارای مجوز قانونی ساخت و فروش فلزیاب هستند که با یک سرچ در اینترنت می توانید آنها را بیابید. توجه داشته باشید تا حتماً خرید خود را از شرکتی انجام دهید که در صورت لزوم بتوانید از گارانتی و خدمات پس از فروش محصول خود بهره مند شوید.

شرکت فلزیاب ikpv قدیمی ترین و معتبرترین شرکت فعال در حوزه ساخت و فروش دستگاه گنج یاب و فلزیاب در ایران می باشد. اگر برای فعالیت مورد نظر خود به خرید دستگاه فلزیاب نیاز دارید فقط کافی است تا با کارشناسان فروش ما در فلزیاب IKPV تماس گرفته و پس از تشریح فعالیت مورد نظر خود دستگاه متناسب با فعالیتتان را انتخاب و در کمتر از ۲۴ ساعت در اقصی نقاط ایران تحویل بگیرید. در شرکت فلزیاب آی کا پی وی خدماتی چون خرید و فروش، تعمیرات و ارتقاء انواع فلزیاب تصویری ارائه میشود.

تمامی دستگاههای ما در حضور مشتری تست و تحویل داده میشود

آدرس دفاتر مرکزی فروش فلزیاب تصویری IKPV :

تهران– خیابان کارگر شمالی- روبروی شیرینی هانیبال -ساختمان سامان-طبقه شش-واحد پنجم

شیراز– دینکان-جنب کوچه 21 شهید دینکانی

شماره تماس: 09917579030

محل فروش فلزیاب تصویری
IKPV-Company

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
تماس با واحد فروش