نحوه صحیح نقطه زنی با فلزیاب

How-to-pinpoint-the-target-correctly

روش استاندارد نقطه زنی با فلزیاب

خوشبختانه امروزه اکثر فلزیاب های ایرانی و خارجی دارای قابلیت نقطه زنی می باشند اما علاوه بر مباحث تخصصی و سخت افزاری نحوه صحیح استفاده از فلزیاب برای نقطه زنی دقیق نیز بسیار مهم بوده و در بسیاری از موارد با اینکه اپراتور فلزیاب از یک دستگاه فلزیاب حرفه ای استفاده می کند اما نمی تواند محل دقیق اهداف را مشخص کند و دلیل این امر نداشتن مهارت کافی اپراتور در نقطه زنی هدف است. به طور یقین می‌توان حرکت صحیح کویل بر روی سطح زمین را مهمترین قدم در نقطه زنی با فلزیاب دانست. همیشه فلزیاب را دو فوت جلوتر از خود حرکت دهید و سعی کنید در یک خط مستقیم حرکت کنید این باعث میشود تا یک ناحیه را دوبار اسکن نکنید. همیشه لوپ فلزیاب را کمتر از ۱۰ سانتی متر از سطح زمین فاصله بدهید.

نکته ای که بسیار مهم است این است که سر کویل فلزیاب را موازی با سطح زمین حرکت دهید و از دور کردن سر جستجوگر به مقدار زیاد از سطح زمین پرهیز کنید. همانطور که می دانید رابطه مستقیمی بین نوع و جنس هدفی که به دنبال آن هستید ، منطقه کاوش و سایز هدف مورد نظر وجود دارد و شما باید سرعت حرکت خود را متناسب با این سه گزینه تعیین کنید و اگر به دنبال اهداف کوچک هستید سعی کنید تا سرعت خود را کاهش داده و به کوچکترین و ضعیف ترین سیگنال های دریافتی نیز توجه کنید. امروزه تمامی دستگاه‌های فلزیاب دارای دسته ای بوده که طول آن قابل تنظیم می باشد و شما باید طول آن را به گونه ای تنظیم کنید که لوپ فلزیاب با سطح زمین کمتر از ۱۰ سانتی متر فاصله داشته باشد.

How-to-Sweep-Coil
How-to-Sweep-Coil

اگر منطقه‌ای را مد نظر دارید که مطمئن هستید در آن دفینه و گنج وجود دارد بهترین کار این است که از روش جستجو به صورت مشبک استفاده کنید. در تصویر زیر شما می توانید نحوه درست حرکت کویل فلزیاب را برای رسیدن به حداکثر راندمان و کارایی مشاهده کنید. با این روش احتمال از دست دادن اهداف مدفون و دریافت خطا بسیار کم است. در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که کاوشگران تازه کار کویل فلزیاب را بسیار سریع حرکت می‌دهند و عملاً مدت زمان لازم برای بازیابی ( ریکاوری ) به دستگاه داده نمی شود. این کار باعث می شود که در حین کاوش سیگنال های خطای بسیار زیادی دریافت کنید.

Gridding a site
Gridding a site

نقطه زنی اهداف به نوع کویل فلزیاب مورد استفاده نیز بستگی دارد. در هنگام استفاده از کویل های متحدالمرکز یا Concentric شما هدف را در جهت عمود بر هم اسکن می‌کنید. سعی کنید کویل را از چپ به راست حرکت دهید و به تدریج سرعت حرکت و مسافت طی شده را کوتاه تر کنید و توجه خود را به مرکز کویل معطوف کرده و در هنگامی که بیشترین صدا را دریافت کردید در آن نقطه متوقف شوید. سپس کویل را از بالا به پایین حرکت داده و این کار را بدون از دست دادن مرکز یافت شده قبلی انجام دهید. سپس اطراف مرکز یافت شده را یک دایره به شعاع ۳۰ سانتیمتر ایجاد کرده و آن را حفر کنید.

در هنگام استفاده از کویل های Double-D به دلیل ساختار متفاوت آنها نحوه صحیح نقطه زنی با فلزیاب دارای اندکی تفاوت است. ابتدا بمانند حالت قبل کل را از چپ به راست حرکت داده و مرکز مورد نظر را پیدا کنید و سپس موقعیت خود را نسبت به آن مرکز ۹۰ درجه تغییر داده و حرکت از چپ به راست را تکرار کنید. با این کار محل دقیق هدف راحتتر مشخص میشود.

نقطه زنی با فلزیاب
Correct-Using-of-Metal-Detector

فرض کنید که یک سکه با زاویه ۴۵ درجه در خاک قرار گرفته است. این سکه یک میدان الکترومغناطیسی ثانویه در زاویه ایجاد میکند که به مانند سکه ای که صاف قرار گرفته مستقیم و رو به بالا نیست و معمولاً محل سکه با محل نشان داده شده توسط فلزیاب کمی متفاوت بوده و ممکن است مقداری به راست یا چپ باشد. اگر سیگنال دریافتی توسط اپراتور بسیار خوب و واضح باشد نشانگر وجود هدف و اگر سیگنال در بعضی موارد خوب و در برخی موارد ضعیف است نشان دهنده اهدافی است که یافتن آنها نیاز به دقت دارد. هنگامی که یک هدف شناسایی می شود مدت زمانی که مدار بتواند به هدف بعدی پاسخ دهد را Recovery Time میگویند. اگر زمان ریکاوری را بر روی مدت زیادی تنظیم کرده باشید دستگاه شما می‌تواند اهداف مجاور و نزدیک به یکدیگر را نادیده بگیرد پس همیشه سعی کنید متناسب با نوع هدف و نوع کاوش این تنظیمات را به درستی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
تماس با واحد فروش