محل دقیق دفینه را چگونه باید تشخیص داد؟

محل دقیق دفینه

محل دقیق دفینه را چگونه باید تشخیص داد؟

یکی از چالش هایی که همواره کاوشگران با آن روبرو هستند تعیین محل دقیق دفینه پس از پیدا کردن محل حدودی آن است. در مورد پیدا کردن محل حدودی دفینه با استفاده از دستگاه های ردیاب در پست های قبل توضیح داده ایم. پس از پیدا کردن محدوده کاوش نوبت به تعیین محل دقیق دفینه میرسد که با دستگاه های مختلفی همچون فلزیاب نقطه زن ، فلزیاب تصویری ، اسکنر زمین و دستگاه یون یاب انجام میشود که هر کدام دارای ویژگی های مختص به خود هستند. فرض کنید شما می دانید که در یک محوطه به شعاع 2 کیلومتر هدفی قرار دارد. آیا می توانید تمامی نقاط این محوطه وسیع را با دستگاه فلزیاب ذره ذره کاوش کنید؟ مطمئنا خیر. ابتدا با استفاده از دستگاه ردیاب باید محل حدودی قرارگیری دفینه را پیدا کرده و سپس با استفاده از دستگاه. زن محل دقیق آن را مشخص کنید.

همانطور که میدانید دقت و حساسیت دستگاه های ردیاب به اندازه یک فلزیاب نقطه زن نیست اما میتواند محوطه به مراتب بزرگتر را تحت پوشش قرار دهد. از انواع ردیاب گنج تحت عنوان فلزیاب فرکانسی، فلزیاب آنتن راداری و فلزیاب آنتنی نیز نام برده می شود که هر کدام دارای ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فرد خود است.

توجه داشته باشید که جنس خاک محیط کاوش تاثیر مستقیمی بر روی دقت شما در تعیین محل دقیق دفینه دارد. تعیین محل دقیق گنج با استفاده از دستگاه های نقطه زن به جنس خاک محل کاوش بستگی دارد که در مقاله های جدا در مورد دفینه یابی در کوهستان و دفینه یابی در جنگل و تفاوت های آنها با یکدیگر توضیح داده ایم.

لازم به ذکر است که ردیاب گنج قادر است تا شعاع و عمق بسیار زیادی را در مقایسه با فلزیاب های معمولی جستجو کند اما باید بدانید که دقت این دستگاه ها به دلیل پوشش منطقه وسیع و عمق بیشتر از فلزیاب های نقطه زن و پالسی کمتر می باشد و حتماً پس از پیدا کردن محل تقریبی هدف باید با استفاده از دستگاه فلزیاب تصویری محیط را به دقت بررسی کنید و سپس اقدام کاوش نمایید.

همانطور که میدانید خاک جنگل نسبت به دیگر نقاط دارای رطوبت بیشتری می باشد همین عامل سبب می‌شود که عمق قابل دسترس کمی افزایش پیدا کند اما از طرفی این رطوبت باعث به وجود آمدن مشکلاتی در سیستم تفکیک دستگاه فلزیاب میشود. اولین موردی که در حین  گنج یابی در جنگل باید به آن توجه داشته باشید خرید یک دستگاه فلزیاب پالسی است که بیشترین سازگاری را با جنس خاک و سنگ های ایران داشته باشد.

محل دقیق دفینه در قبر با توجه به نوع قبور متفاوت است. دربرخی از قبور دفینه را همراه با فرد فوت شده و در اطراف جنازه بدون هیچ تشریفات خاصی دفن می کردند اما در برخی از عبور دفینه را در اتاقک های کوچکی در اطراف اتاق اصلی دفن جنازه قرار می دادند. در برخی از عبور مشاهده شده است که محل قرار گیری دفینه در راهروهای منتهی به اتاق اصلی محل جنازه است و حتی قبل از آن ها مقداری از دفینه اصلی را به عنوان سرمال دفینه قرار می دادند تا از مورد دست برد قرار گرفتن قبر جلوگیری شود. برای آشنایی با فلزیاب های مناسب کاوش قبر این پست را مطالعه کنید.

تاثیر حرکت صحیح اپراتور در پیدا کردن محل دقیق دفینه

به طور یقین می‌توان حرکت صحیح کویل بر روی سطح زمین را مهمترین قدم در نقطه زنی با فلزیاب دانست. همیشه فلزیاب را دو فوت جلوتر از خود حرکت دهید و سعی کنید در یک خط مستقیم حرکت کنید این باعث میشود تا یک ناحیه را دوبار اسکن نکنید. همیشه لوپ فلزیاب را کمتر از ۱۰ سانتی متر از سطح زمین فاصله بدهید.

نکته ای که بسیار مهم است این است که سر کویل فلزیاب را موازی با سطح زمین حرکت دهید و از دور کردن سر جستجوگر به مقدار زیاد از سطح زمین پرهیز کنید. همانطور که می دانید رابطه مستقیمی بین نوع و جنس هدفی که به دنبال آن هستید ، منطقه کاوش و سایز هدف مورد نظر وجود دارد و شما باید سرعت حرکت خود را متناسب با این سه گزینه تعیین کنید و اگر به دنبال اهداف کوچک هستید سعی کنید تا سرعت خود را کاهش داده و به کوچکترین و ضعیف ترین سیگنال های دریافتی نیز توجه کنید. امروزه تمامی دستگاه‌های فلزیاب دارای دسته ای بوده که طول آن قابل تنظیم می باشد و شما باید طول آن را به گونه ای تنظیم کنید که لوپ فلزیاب با سطح زمین کمتر از ۱۰ سانتی متر فاصله داشته باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر نحوه صحیح نقطه زنی با فلزیاب را مطالعه فرمایید.

تاثیر انجام صحیح تنظیمات دستگاه فلزیاب در تعیین محل دقیق گنج

همانطور که می دانید اگر تنظیمات دستگاه فلزیاب صحیح نباشد امکان دریافت سیگنال های خطا و اشتباه بسیار بالاست.شرکت های تولید کننده فلزیاب سعی دارند تا دستگاههایی را تولید کنند که کار با آنها ساده بوده و دارای کمترین تعداد دکمه و سوئیچ باشند تا تازه واردان و اپراتور های فلزیاب بی تجربه بتوانند با آنها کار کنند. اما دستگاههای فلزیاب و گنج یاب نیز آنقدر هوشمند نیستند که همه تنظیمات مخصوص را در بهترین حالت برای کار در انواع محیط کاوش ، خودکار انجام دهند و بهتر است که به صورت دستی این کار انجام شود. جهت آشنایی کامل با این مقوله پیشنهاد می شود تا پست نحوه انجام تنظیمات فلزیاب را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
تماس با واحد فروش