رنگ خاک اطراف گنج و دفینه

رنگ خاک اطراف گنج

رنگ خاک اطراف گنج نشانه چیست و چه باید کرد؟

اولین چیزی که هر کاوشگر ممکن است به آن توجه کند رنگ خاک محل کاوش است. باید توجه داشت که هیچ رابطه ی مستقیمی بین رنگ خاک اطراف گنج و دفینه خاک شده در آنجا از لحاظ علمی وجود ندارد و تمامی مطالبی که در محیط وب در این مورد نوشته شده است توسط افراد بی اطلاع و غیر متخصص نگاشته شده و هیچگونه پایه و اساس علمی ندارد. رنگ خاک معمولاً به دلیل 3 رنگدانه اصلی است:

  1. سیاه – از مواد آلی
  2. قرمز – از آهن و اکسیدهای آلومینیوم
  3. سفید – از سیلیکات و نمک

رنگ می تواند یک شاخص مفید برای تشخیص برخی از خواص کلی خاک و همچنین برخی از فرآیندهای شیمیایی که در زیر سطح رخ می دهد باشد و نه وجود گنج در زیر خاک. برای مثال خاک سیاه رنگ اغلب با مقادیر بالایی از مواد آلی (پیت) همراه هستند و دارای pH پایینی در مقایسه با سایر خاک ها هستند. خاک قرمز رنگ نشانه زهکشی خوب است. آهن موجود در خاک به دلیل محتوای اکسیژن بالاتر، با سهولت بیشتری اکسید می شود و این باعث می شود که خاک رنگ “زنگ زده” پیدا کند و این رنگ قرمز به دلیل مواد آلی می تواند تیره تر باشد.

خاک های دارای رنگ زرد اغلب زهکشی ضعیف تری نسبت به خاک های قرمز دارند. ترکیبات آهن موجود در این خاک ها به صورت هیدراته هستند و بنابراین رنگ زنگ زده تولید نمی کنند. قبلاً در پستی جداگانه در مورد خاک زرد در دفینه یابی توضیح داده ایم که مطالعه آن را به همه کاوشگران عزیز پیشنهاد می کنیم. خاک های خاکستری مایل به سبز با زهکشی بسیار ضعیف یا غرقابی همراه هستند. کمبود هوا در این خاک ها شرایطی را فراهم می کند تا آهن و منگنز ترکیباتی را ایجاد کنند که به این خاک ها این رنگ را می دهد و دارای خطر از لحاظ انتشار گاز متان می باشند.

پس تا اینجا متوجه شدیم که رنگ خاک تحت تأثیر ترکیبات معدنی و همچنین آب و محتویات آلی آن است. به عنوان مثال، خاک‌های سرشار از کلسیم به رنگ سفید، خاک‌های سرشار از آهن متمایل به قرمز و خاک‌هایی که حاوی هوموس زیاد هستند، قهوه‌ای تیره تا سیاه هستند. خاک فقط به حدود 5 درصد مواد آلی نیاز دارد تا در صورت خیس شدن سیاه به نظر برسد. رنگ خاک نیز بازتابی از سن آن و ویژگی های دما و رطوبت آب و هوا است. مناطق سردتر به دلیل تجمع هوموس، خاک سطحی خاکستری تا سیاه دارند. در نواحی مرطوب و گرم، خاکها بسته به هیدراتاسیون اکسید آهن و هوازدگی گسترده مواد معدنی اصلی خاک، بیشتر به رنگ قهوه ای مایل به زرد تا قرمز متمایل می شوند. کانی سازی سریع محتوای آلی در مناطق گرم و مرطوب به این معنی است که تجمع هوموس برای تأثیر عمده بر رنگ خاک کافی نیست. خاک‌های خشک معمولاً رنگ روشن دارند.

به دنبال باران، آب با افزایش جذب نور به طور موقت رنگ خاک را تیره می کند. علاوه بر این، رطوبت می تواند اثرات طولانی مدت بر رنگ خاک داشته باشد. برای مثال، در شرایط غرقابی بی هوازی، اکسیدهای آهن عمدتاً در حالت آهنی وجود دارند و می توانند به خاک رنگ آبی مایل به خاکستری بدهند. ظاهر زنگ زده یا رگه دار در یک زمینه خاکستری ممکن است نشان دهنده خاک های زهکشی متغیر یا نامناسب باشد. رنگ مایل به سیاه در غیاب مواد آلی ممکن است نشان دهنده رنگ آمیزی توسط اکسیدهای منگنز باشد.

رنگ خاک اطراف گنج و دفینه فقط و فقط تابع عوامل آلی و شیمیایی خاک است و دفن بودن طلا در یک منطقه به هیچ وجه بر روی خاک آن تاثیر شاخصی نمیگذارد، البته به دلیل تماس اکسید طلا که دارای رنگ زرد مایل به نارنجی است با خاک ممکن است کمی در رنگ خاک در تماس با این اکسید ها تغییر ایجاد کند اما این تغییر فقط به چند سانتی متر است و به هیچ وجه از سطح قابل تشخیص نیست. مطالعه پست لایه های خاک روی دفینه می تواند راهنمای خوبی برای شما عزیزان باشد تا عملیات کاوش خود را به صورت علمی پیش ببرید و از اطلاعات غلط دوری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
تماس با واحد فروش