خاک زرد در دفینه یابی

خاک زرد در دفینه یابی

خاک زرد در دفینه یابی نشان دهنده چیست ؟

در پست های قبل در مورد لایه های خاک روی گنج مفصلاً توضیح داده ایم. یکی از سوالات پرتکرار ای که همواره از کارشناسان ما پرسیده می شود این است که معنا و مفهوم خاک زرد در دفینه یابی چیست؟ در ابتدا از کاوشگران ای که مقاله لایه های خاک روی گنج را مطالعه نکرده اند تقاضا می شود تا کمی وقت گذاشته و آن را با دقت مطالعه کنند.

در حفاری های مربوط به دفینه یابی یکی از اصلی ترین کارها شناخت خاک و تغییر رنگ خاک می باشد که در علم زمین شنلسی به آن لایه نگاری خاک گفته میشود.یک کاوشگر خوب با تغییر رنگ، جنس و حتی بوی خاک متوجه مسیر و درستی ادامه دادن آن می شود. برداشت های بسیار رایج و اشتباهی در مورد خاک زرد در دفینه یابی در بین کاوشگران وجود دارد. خاکی که در زیر جنگل های پهن برگ در مناطق نیمه گرمسیری مرطوب، عمدتاً بر روی مواد اولیه از شیل های سنگ رسی تشکیل شده است در اثر واکنش اسیدی با گیاخاک دارای رنگ زرد به دلیل وجود هیدروکسید آهن است و بسیاری از کارشناسان قلابی آن را به لایه های چوب موجود بر روی دفینه که در اثر زمان متلاشی شده و تبدیل به خاک شده اند نسبت می دهند که کاملاً غلط و غیر علمی است.

خاک زرد مناطق وسیعی را در چین، جنوب ایالات متحده، جنوب شرقی استرالیا و نیوزیلند پوشش می دهد. در کشاورزی محصولات چند ساله نیمه گرمسیری (مرکبات، چای)، انگور، گیاهان اسانسی، تنباکو، سبزیجات و سایر محصولات در خاک زرد کشت می شوند و از آنجایی که خاک زرد مقدار کمی مواد مغذی دارد به مقادیر زیادی کود نیاز دارد. رنگ خاک معمولا اولین چیزی است که کاوشگران به آن توجه می کنند. رنگ سطح خاک معمولاً نشان دهنده رنگ واقعی آن نیست و کمی تیره تر می باشد زیرا مواد آلی در لایه های پایینتر جمع می‌شوند. رنگ خاک معمولاً به دلیل 3 رنگدانه اصلی است:

  1. سیاه – از مواد آلی
  2. قرمز – از آهن و اکسیدهای آلومینیوم
  3. سفید – از سیلیکات و نمک

رنگ خاک بر رفتار و استفاده از خاک تأثیر نمی گذارد. با این حال، می تواند ترکیب خاک را نشان دهد و سرنخ هایی از شرایطی که خاک در معرض آن قرار دارد به دست دهد. رنگ می تواند یک شاخص مفید برای شناسایی برخی از خواص کلی خاک و همچنین برخی از فرآیندهای شیمیایی که در زیر سطح رخ می دهد باشد.

در آخر باید تاکید کنیم که وجود خاک زرد در دفینه یابی به هیچ وجه نشانه گنج و دفینه قطعی نیست و باید توجه داشته باشید که به دلیل وجود هیدروکسید آهن در خاک بسیاری از نقاط کشور ایران این رنگ زرد مشاهده می شود. همیشه مجموعه‌ای از آثار و نشانه های گنج را مد نظر قرار داشته باشید تا با ترکیب آنها بتوانید یک تصمیم درست و منطقی در رابطه با ادامه کاوش بگیرید و هیچگاه بر اساس یک نشانه یا علامت اقدام به کاوش نکنید زیرا موجب هدر رفت وقت و هزینه شما میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
تماس با واحد فروش