نشانه بز در گنج یابی

نشانه بز در گنج یابی

معنا و مفهوم نشانه بز در گنج یابی

طبق تحقیقات به دست امده نود درصد از آثار و نشانه های گنج و سنگ نگاره های کشف شده در سراسر جغرافیای ایران مربوط به نشانه بز در گنج یابی میباشد. نقش بز کوهی نماد ایران باستان با مضمون ابخواهی، زایندگی، فراوانی نعمت و محافظت است. تعبیری از یک فرشته که در مواقع سختی از ان کمک خواسته میشد.نقش بز کوهی  برای ایرانیان باستان نوعی مانیفست بوده که رویکردی مقدس داشته است. اولین پویانمایی یا همان انیمیشن جهان بر ظرف سفالین کشف شده از تصویر بزکوهی، مربوط به شهر سوخته در اسناد سیستان و بلوچستان میباشد که قدمت ان به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد.

نیاکان ما هر جا که نیاز به یاری داشته‌اند، این نقوش را با رنگ و یا کوبش سنگ به وجود می‌آوردند و از آن کمک می‌گرفتند و یا موقع زایمان زنان پلاک بز کوهی را به گردن زن آویزان می‌کرده‌اند که خداوند به آن‌ها پسری سالم عطا کند. این طور نتیجه گیری می شود که نشانه بز در گنج یابی با این که در ایران بسیار یافت می شود اما به خودی خود نماد گنج و دفینه نیست و اگر در اطراف آن آثار و نشانه‌های دیگری یافت شود می توان چنین برداشتی را داشت که نشانه ای از دفینه و زیرخاکی است.

نشانه بز در گنج یابی
Goat-in-reasure-hunting

پرسش اما این است که علت اینکه بز کوهی تا این میزان در هنر و آثار انسان های تاریخ کهن نقش داشته چیست، در پاسخ به این پرسش باید بگوییم : “به اعتقاد کارشناسان نقش بزکوهی نماد ایران باستان، با مضمون آبخواهی، زایندگی، فراوانی نعمت و محافظت است. تعبیری از یک فرشته که در مواقع سختی ها از آن کمک خواسته می‌شد و ریشه این باور به یکی از اسطوره های ایران باستان برمی‌گردد.”بر اساس داستانی اساطیری مربوط به ایران، نخستین انسان روی زمین کیومرث بود که در شاهنامه فردوسی از آن بعنوان نخستین پادشاه نام برده شده است.

کیومرث حدود چهل سال برزمین زندگی کرد و سپس با اهریمن زشتی ها در افتاد و به دست اهریمن کشته شد. دو قطره خون کیومرث بر زمین می‌چکد و از آن یک بوته ریواس دو شاخه می‌روید. این دو شاخه ریواس برهم می‌پیچند و از یک شاخه ی آن پسر زیبای جوانی به اسم مشی (ماری) و از شاخه دیگر آن دختر زیبای جوانی به اسم مشیانه (ماریانه) متولد می‌شود و چون آنها غذا خوردن را نمی‌دانستند،خداوند فرشته ای را قالب یک بزکوهی سفید رنگ می‌فرستد تا مشی و مشیانه را شیر بدهد. این بزکوهی تا آنها غذا خوردن را یاد بگیرند به آنها شیر می‌دهد، آنها بعد از گذشت سالیان بزرگ می‌شوند و روز سیزده فروردین با هم ازدواج می‌کنند.

از این منظر به باور مردم ایران باستان، بزکوهی مظهر فرشته ای است که خداوند برای بقا و ادامه ی حیات نسل بشر فرستاده است. نقش بزکوهی برای ایرانیان باستان نوعی مانیفست بوده که رویکردی مقدس داشته است و این قداست بر نقش هایی قابل مشاهده است که هنرمندان شاخ های بزکوهی را به شکل لوزی کشیده اند و لوزی در خط ایلام کهن و میانه هیو یعنی تقدیس است. از همین رو هرجا که گذر آب باشد نقش های فراوان بزکوهی را می‌بینیم و مضمون آن آبخواهی است و بیان ارزش و اهمیت بی بدیل عنصر آب در نزد مردمان ایران باستان. استنلی کوهن باستان شناس فرانسوی نیز در مقاله ای با عنوان نقش بزکوهی برسفالینه های ایران باستان، آن را نماد آبخواهی دانسته است.

توجه داشته باشید که نشانه بز در گنج یابی به خودی خود نشانه ای از از وجود دفینه نبوده و باید به دنبال نشانه های مکمل باشید. استفاده از یک فلزیاب تصویری می‌تواند راندمان شما را بالا برده و از هدر رفت وقت و هزینه شما جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
تماس با واحد فروش