جاسازی گنج در سنگ در قدیم

جاسازی گنج در سنگ

جاسازی گنج در سنگ در زمان باستان

بسیاری از کاوشگران با دیدن علائم و نشانه ها بر روی سنگ های بزرگ فکر میکنند که در داخل سنگ گنج و دفینه پنهان شده است و این اشتباهی که در بین کاوشگران بسیار رایج است. واقعیت این است که موارد بسیار اندک و انگشت‌شماری در طی دهه های گذشته گزارش شده است که گنج درون سنگ جایگذاری شده باشد و حتی در بین آنها نیز شرایط جایگذاری خاصی برقرار بوده است. همانطور که میدانید در گذشته ابزارها بسیار ساده بوده و ایجاد حفره درون سنگ بسیار سخت و طاقت فرسا. در مواردی هم که گزارش شده است از سنگ هایی که به صورت طبیعی دارای حفره بوده استفاده شده به محفظه ورودی را با ساروج پلمپ میکردند. مواردی که دفینه در زیر سنگ قرار داشته در مقایسه با جاسازی گنج در سنگ بسیار بیشتر است.

به صورت کلیه سنگ های بزرگ و دارای آثار و نشانه که به آنها سنگ شاخص نیز گفته می شود به عنوان یک جهت نما به محل اصلی دفینه استفاده می شده است نه به عنوان محل جایگذاری دفینه. در مورد بسیار مهمی که همواره باید به آن توجه کرد این است که جاسازی گنج در سنگ هایی انجام می گرفته که در مسیر آب نبوده و قابل جابجایی نباشد و در مسیر آسیاب های بادی نیز قرار نگرفته باشد. در هنگام مواجهه با سنگ مشکوک باید آن را به دقت بررسی کرد تا آثار و علائم حفاری هرچند کوچک بر روی آن مشخص باشد در غیر این صورت در داخل سنگ هیچ گنج و دفینه ای نیست. در پست روشهای تشخیص ساروج آموزش نحوه تشخیص این ملات باستانی را شرح داده ایم. اگر در قسمتی از سنگ از این ملات به کار رفته باشد و سنگ در مسیر آب قرار نداشته باشد بهتر است تا آن را با یک دستگاه فلزیاب پالسی مورد ارزیابی قرار دهید.

سنگ ها و صخره ها در طبیعت بسیار متنوع و فراوان بوده و همانطور که با تماشای ابرها در آسمان می توان هزاران شکل خیالی را مشاهده کرد، با تماشای ساختار صخره های یک کوهستان نیز امکان ترسیم خیالی انواع اشکال حیوانی، انسانی و … وجود دارد. به طور کلی باستان شناسان برای جستجوی آثار باستانی بیشتر به بررسی شواهد میدانی و اثار سطحی، مطالعه تصاویر هوایی، بازخوانی متون تاریخی و البته گمانه های آزمایشی تکیه می کنند و به دلیل وجود آثار و نشانه های کنده کاری شده بر روی یک سنگ اقدام به تخریب آن می کند. توجه داشته باشید که جاسازی گنج در سنگ یک امر بسیار طاقت فرسا و زمان‌بر بوده و همانطور که گفته شد در موارد بسیار اندکی گزارش شده است.

توجه کنید که اگر شخصی در حالت خاص نیاز به مخفی کردن دارایی خود در محلی داشته، این موضوع به دلیل ضرورت فوری یک عامل تهدید کننده مانند جنگ و حملات غافلگیرکننده بوده و در این شرایط فرد مورد نظر فرصتی برای جستجوی اشکال شیر و شتر در صخره ها نداشته و تلاش می کند در سریع ترین زمان ممکن دارایی غیر قابل حمل خود را در محلی دور از دسترس دشمن مخفی کرده و بگریزد. تست رورشاخ (به انگلیسی: Rorschach test) یک آزمون روانی فرافکن است که در آن افراد مورد معاینه، تلقی خودشان را از لکه‌های عجیب و غریب جوهر می‌گویند و بر اساس این تفسیر و تلقی، روانشناس، نوع شخصیت یا عملکرد احساسی فرد یا حتی اختلالات ذهنی‌اش را تشخیص می‌دهد. متاسفانه این مورد در مورد بسیاری از کاوشگران صادق بوده و با دیدن هرگونه سنگ و صخره و تشبیه ها آن به موجودات مختلف در ذهن خود به این باور می‌رسند که جاسازی گنج در سنگ صورت گرفته و باید با تخریب آن به گنج برسند.

بیشتر جاسازی گنج در سنگ در منطقه های کوهستانی است. دفینه یابی در کوهستان سخت تر و پر هزینه تر است اما شانس موفقیت شما نیز در مقایسه با سایر اماکن بیشتر است. اولین موردی که باید به آن توجه داشته باشید خرید یک دستگاه فلزیاب پالسی است که بیشترین سازگاری را با جنس خاک و سنگ های ایران داشته باشد. میزان بسیار بالای مواد معدنی موجود در خاک و سنگ های کوهستان سبب ایجاد خطا و اشتباه در دستگاه های فلزیاب میشود که با تمرین و ممارست میتوان تا حد ممکن این خطاها را کاهش داد.همانطور که میدانید گنج یابی در کوهستان بسیار زمانبر و هزینه بردار است بنابراین تا از وجود دفینه مطمئن نشده اید اقدام به کاوش نکنید. مطالعه پست دفینه یابی در کوهستان میتواند راهگشا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
تماس با واحد فروش